De två viktigaste sakerna om din marknad

Det finns inget viktigare om din marknad än följande: Kan du nå dem? och Svälter de?

Om du misslyckas med något av dessa, så hyser jag tyvärr inga förhoppningar om att du ska lyckas. Det finns naturligtvis undantag, men om du inte kan få en enhälligt JA på frågorna, så blir kommer det bli besvärligt.

Kan nu nå dem?

Det är enkelt! Om du inte kan nå din tänkta köpare, så kan du inte marknadsföra dig och du kan inte sälja.

Men utöver bara att kunna nå potentiella köpare, så måste du kunna nå din specifika målgrupp i volym med en rimlig kostnad. Alltså, du måste kunna nå x antal prospekts för y kr.

Alla kan nå kunder genom att annonsera i Aftonbladet – men det blir för dyrt.

Några sätt du kan nå din målgrupp genom:

  • Annonser i brancshtidningar
  • Mässor
  • Sökordannonsering
  • Relaterade sajter
  • Medlemskap i föreningar/organisationer
  • Boende inom viss område

Vad är kostnaden att nå dem? Hur många kan du få att nappa med din marknadsföring.

Om du inte kan nå din målgrupp till en rimlig kostnad, kommer det bli ofantligt dyrt och svårjobbat.

Svälter de?

Du kan inte sälja snö till eskimoåer eller sand i Sahara. Alla vet det.

Många faller dock i fällan att sälja saker som målgruppen behöver – men de inte vill ha.

  • De flesta behöver vitaminer.
  • Överviktiga behöver dieter.
  • Rökare behöver nikotintuggummi.
  • Datorer behöver antivirus.
  • Företagare behöver utbildning. (!)

Men problemet är de inte vill ha det. Eller vet inte om att de behöver det. Vilket är nästan lika illa.

Vad som kommer hända då är att du kommer prata för döva öron i din marknadsföring. Och det kommer krävas ofantligt många repetitioner och en otroligt lång dialog med prospekts innan du kan få dem att vilja ha din lösning.

Du måste hitta en marknad där kunden VILL ha en lösning mer än något annat.

Om du kan hitta denna marknad där kunderna desperat svälter efter en lösning, och du kan nå dem i volym till en rimlig kostnad, så är det nedförsbacke i affärerna redan dag 1. Det blir enkelt.

Du bör göra en marknadsundersökning snarast och se över dina marknadsföringsmöjligheter.