Din konkurrens består av blodtörstiga fanatiker

konkurrensAlla företag slåss om begränsade resurser.

Det råder konkurrens inom

  • Produkter
  • Tjänster
  • Kunder
  • Läge
  • Rekrytering
  • Samarbetspartners
  • Uppmärksamhet (våra prospekts kan bara ta in en viss mängd information)

För att kunna segra i kampen om dessa begränsade resurser, så måste du tävla för att vinna. Dina konkurrenter är blodtörstiga fanatiker och de kommer göra allt för att stjäla och ta över alla resurser på marknaden, om du inte försvarar din position. Och det är precis som det ska vara. De starka ska överleva. De svaga ska utplånas.

Det du ska beväpna dig med är en medveten strategi.

Du måste nämligen ha klarhet över vilka och hur mycket av du behöver av dessa resurser för att kunna vinna (vad nu än vinna betyder för dig.)!

Att försöka ta så mycket som möjligt av allt är dömt att misslyckas…

  • Du behöver inte all personal – bara de bästa.
  • Du behöver inte alla lokaler – bara den bästa för dig.
  • Du behöver inte ens alla kunder – bara dom lönsammaste. osv.

Hur mycket är nog? Hur mycket kan du leverera? Hur mycket kan du hantera?

Att ha en strategi betyder att använda sina begränsade resurser till att uppnå det bästa resultatet.

Här är några saker du måste ta hänsyn till:

Passion: Dina konkurrenter som ett kollektiv slutar aldrig att jobba. De tar ingen rast. Det är alltid någon som gör något som förstör för dig. Se till att du brinner för vad du gör – annars kommer du inte att orka med.

Styrkor: Om du ska vinna, måste du vara bra på det du gör, och spela efter dina egna regler.

Vision/Mission: Var medveten om vad du vill uppnå – och glöm aldrig bort det. Bli inte distraherad av möjligheter.

Fokus: Lägg alla ägg i samma korg och vakta dem som en hök.

”Den som jagar två harar fångar ingen” – Confucius

Du: Har du all kunskap? Är du redo för tillväxt, eller känns det redan som du inte har tid? Kan du med säkerhet och klarhet fatta alla dagliga beslut, men vetskapen om att du gör rätt sak just då? Om inte.. Skaffa dig mer kunskap.

”90% av alla småföretag som misslyckas, gör det på grund av bristande kunskap hos ägaren.” – Dun & Bradstreet

När du har en medveten tillväxtstrategi kan du och då måste du gradvis öka andelen resurser du slukar upp från dina konkurrenter. Men vet du vad du behöver idag för att vinna idag?

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *