Guide – Hur du skapar din vision

vision_mall
För att kunna ta fram en vinnande vision för ett framgångsrikt företag måste du först besvara ett antal avgörande frågor ur olika vinklar och det kommer att definiera företagets vision.

  • Personlig nivå
  • Kundens synvinkel
  • Anställdas synvinkel
  • Ägarens perspektiv
  • Samhällsperspektiv

Slutet börjar med en fråga

Du måste börja tänka på varför, när du vet VARFÖR kommer alla HUR att falla på plats. Du kan alltid hitta folk som kommer hjälpa dig med HUR men du måste själv veta exakt varför, det kommer att vägleda dig genom allt i alla steg, från att anställa till att utveckla produkter, vilka system du ska skapa och i vilken ordning osv…

Varför? På en personlig nivå

  • Varför startade du ett företag?
  • Vad var det du ville när du blev egen företagare?
  • Vad vill du få ut ur ditt företag?

Varför ska kunder välja mitt företag?

  • Vem är din kund?
  • Varför ska de handla från dig istället för dina konkurrenter?
  • Varför ska de handla från dig istället för att inte handla alls?
  • Varför ska de rekommendera dig till sina vänner och släktingar?
  • Vad gör ditt företag till det logiska valet för kunden?
  • Hur vill du att kunderna ska beskriva ditt företag?

Varför ska våra anställda arbeta för oss?

  • -”Jag vill verkligen arbeta för er, för att __________”
  • -”Visst skulle jag kunna tjäna mycket mer vid ett annat företag men jag stannar här för att __________.”
  • Varför är dina anställda stolta att arbeta för ditt företag?
  • Vad är de stolta över, produkten eller servicen?
  • Varför är de stolta över hur företaget behandlar sina kunder?
  • Varför vill de kunnigaste och talangfullaste, som kan få annat jobb, välja att arbeta för dig?

Varför är företaget tilltalande att äga?

  • Varför skulle en framgångsrik företagare vilja äga just detta företag?
  • Varför skulle ditt företag säljas för en mycket högre summa än dina konkurrenters?
  • Vilka större företag skulle vara intresserade av att köpa upp ditt företag för dess kundbas?
  • Varför är detta företag det perfekta företaget för dig att äga?

Vad tillför mitt företag samhället?

  • Varför finns mitt företag?
  • Vad bidrar företaget med till dem som inte är kunder, anställda eller ägare?
  • Vad är det som gör att företaget har ett gott rykte i samhället?
  • Utöver pengar, vad mer känns viktigt?
  • Vad mer kan eller vill företaget göra för andra?

Gratis nedladdning

DOKUMENT – Skapa din vision

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *