Hur du skapar en säljande epostkampanj

Målet med en epostkampanj är att maximera försäljningen samtidigt som man bibehåller kundens förtroende, så att de fortsätter att öppna och läsa dina epost i framtiden.

Det här är utmaningen:

  • Kunden blir väldigt utsatt för reklam genom alla kanaler, inkl epost.
  • Om du gör likadant via epost, så bränner du dina förtroendekrediter – och då kommer inte kunden vilja läsa, eller än värre avsluta sin prenumeration.

Här är en lista på relevanta variabler för en framgångsrik kampanj via epost.

  1. Prenumerationsmetod
  2. Historik (Hur mycket förtroendekrediter du byggt upp med din lista)
  3. Avsändare (Personlig vs Företag)
  4. Ämnesrad
  5. Introduktion i brevet
  6. Mall (Grafisk vs textbaserad)
  7. Länkpositionering
  8. Handlingsuppmaning
  9. Timing

Prenumerationsmetod

Om du bara har lagt till alla adresser som du hittar, så kommer du inte ha några som öppnar dina brev. Det är SPAM. Så gör det inte.

Om du lägger till kunder, kanske några är intresserade. Skicka på, men försök att utveckla en relation först innan du kränger mer grejer. Se nedan hur det kan gå till.

Om du gör som jag samlar in adresser via epostformulär så får du bara de som är intresserade av att veta mer. Här är öppningsgraderna allra högst och du har redan ett förtroende gentemot läsaren.

Historik

Varje gång man skickar epost till sin lista, så bränner man lite förtroendekrediter. Det var länge sen man blev glad att få mail. Och beroende på vad brevet innehåller, så kan man antingen få mer krediter eller bränna ännu mer.

Tänk dig själv. Om ett opersonligt företag som Intersport – bara för att ta någon – skickar dig veckovisa erbjudanden med epost på grund av att du är klubbmedlem – så kommer du förmodligen tröttna ganska fort.

Istället, om någon skickar bra, värdefulla tips varje vecka, så ökar chansen att du även öppnar deras reklambrev – trots att du ser att det är ett erbjudande.

Avsändare

Vem skickar du epost som? Anonymt i företagets namn eller som Pelle på Kaffekungen?

Ingen är kompis med företag – och relationer är jätteviktiga. Överväg att skicka som en person. Du kan annars aldrig göra eposten till en konversation. Det krävs två för att kunna dansa tango.

Ämnesrad

Om du vill få dina brev öppnade välj väldigt noga vad du skriver som ämnesrad.

Om man generaliserar, så finns det fem olika typer av ämnesrader

  1. Neutrala – ”Nyhetsbrev December”
  2. Fördelsbaserade – ”Sex metoder till bättre sexliv”
  3. Annonsen – ”30% rabatt på vinterkängor”
  4. Nyfikenhet – ”Vinnaren av tävligen är…”
  5. Gumminacke – ”Ooops! Vi har gjort ett stort, stort misstag!”
Beroende på vilken du väljer, så kommer du få högre eller lägre öppningsgrader. Men högre är inte alltid bättre. Om du använder en ”Gumminacke-ämnesrad” så målar du upp förväntningarna. Om du då vänder på steken och istället erbjuder någon halvtaskig ”Jag brände mig på en het plåt” för att kunna motivera att du kör 30% kampanj på grillvantar, så kommer du bränna alla krediter du har på en gång.
Kort snabbregel när det gäller ämnesrader: Var tydlig och skriv en ämnesrad som målar upp precis rätt förväntningar.

Introduktion i brevet

Visste du att bland annat Gmail visar upp en inledande text från ditt nyhetsbrev? Jag vet inte HUR MÅNGA inledningar som börjar med ”Kan du inte läsa detta nyhetsbrev – Klicka här”.
Det är så enkelt fixat. Lägg en kort textsnutt innan ”Syns inte detta” så löser det sig. Gärna början på en story, eller fler fördelar.

Mall (Grafisk vs textbaserad)

Jag gillar textbaserade mallar av två enkla anledningar.
Det är enklare, snabbare att skicka.
Det är mer personligt.
Ingenstans har jag under de alla år som jag jobbat med epost och internet marknadsföring, stött på en statistik som säger att grafiska nyhetsbrev säljer mer. Och förresten, jag läser INGA grafiska nyhetsbrev överhuvudtaget, men det kanske är bara jag?

Länkpositionering

Det går inte att göra mycket med epost – rent tekniskt. Så i 95% av fallen så är målsättningen med eposten att läsaren klickar på en länk. Var du positionerar denna länk är väldigt viktigt.

Jag brukar lägga länken som jag vill ha klickad på tre ställen i brevet.

  • Högst upp eller någonstans i början
  • Mot slutet i brevet
  • I PS

Här är anledningarna.

  • I början, för att folk vill inte läsa epost, och har man nog med förtroendekrediter så kan läsaren klicka vidare direkt utan att läsa.
  • I slutet , där har jag ofta förklarat och gett läsaren en eller flera bra anledningar att klicka på länken.
  • I PS. För många läsare skummar ofta igenom allt dravel i mitten för att de vet att man alltid skriver det viktigaste i PS: et. Och ja. Jag har alltid ett PS.

Handlingsuppmaning

Vad är det du ber folk att göra på eposten. Det finns några alternativ.

Man kan sälja självaste produkten via epost, eller så kan man skicka en säljande inbjudan till ett säljbrev.

Den senare kan man maskera som värdefull information, om man vet vad man gör. Men det är svårt att dölja att man faktiskt säljer prylar om man skickar säljande material direkt till kunden.

Jag föredrar alltid att bara skicka inbjudningar till säljbrev av två viktiga anledningar:

1. Om något är fel på erbjudandet, så har jag möjligheten att ändra på det om informationen finns på en webbsida. Med epost, så går det inte att göra.

2. Om jag inte lyckas motivera att de läser eller klickar på min inbjudan, så kan jag alltid försöka motivera dem igen på ett schysst sätt – utan att bli ansedd som ”Säljar-Kalle” som bara vill ha deras surt förvärvade slantar.

Det senare är mycket mer effektivt.

Timing

Timing spelar roll. Skicka inte brev mitt i natten eller sent på fredag eftermiddag. Tänk före vad som passar och planera in det. Det är sällan fel tis-tors.

Lycka till.

-Marcus

PS. Frågor? Kommentera på. Det gör du nedan.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *