Konkurrentanalys

Det är av yttersta vikt att man gör en konkurrentanalys innan man sätter igång med sitt företag. Det är det enda sättet att positionera sitt företag på ett annorlunda sätt och erbjuda kunderna bättre erbjudanden.

Varje produkt har konkurrens. I minsta fall så är din konkurrens ‘Ingen lösning’.

En konkurrent är..

  • Andra företag som erbjuder samma produkt eller tjänst just nu.
  • Andra företag som erbjuder liknande produkt eller tjänst just nu.
  • Företag som skulle kunna erbjuda samma eller liknande produkt eller tjänst i framtiden.
  • Företag som skulle kunna ta bort behovet för din produkt eller tjänst.

Var du kan hitta dina konkurrenter

  • Vem bjuder på dina sökord via Google Adwords?
  • Vilka sidor kommer upp i sökmotorerna?
  • Fråga dina kunder vem de har besökt eller handlat tidigare ifrån?
  • Kolla i webbloggorna, var besökarna kommer ifrån.
  • Använd Alexa för att hitta relaterade sidor.
  • Var lyhörd, lyssna på vad andra säger? Kom ihåg: Tankeplats
  • Gula sidorna
  • Osv

Olika nivåer av konkurrens

Det sker konkurrens på många olika nivåer…

  • Produkt eller tjänst konkurrens
    – Konkurrens när det gäller värdepropositioner och marknadsföring
  • Företagskonkurrens
    – Konkurrens när det gäller strategi
  • Rekryteringskonkurrens
    – Konkurrens när det gäller talang, outsourcing och anställning.
  • Kanalkonkurrens
    – Konkurrens för marknadsföringskanaler – affiliates, SEO Ranking, JV partners osv.

Och många andra nivåer beroende på branch..Tänk bara på restauranger och attraktiva lokaler.

Internetverktyg du kan ta till hjälp

  • Way Back Machine
  • Who.is
  • Sofistikerad sökmetod
    – site:webbsida.com (vilka undersidor konkurrenter har indexerade)
    – link:webbsida.com (visar vem som länkar till sajten)
  • Konkurrenternas epostlistor
  • Konkurrenternas kundlistor
  • Konkurrenternas affiliateprogram
  • Adwords
  • Webbcopy – deras säljbrev
  • PR
  • Webbsidor
  • Deras produkter

Det här är bara början. I Strategisk Marknadsplan visar jag exakt hur man plockar isär konkurrenternas affärsverksamhet i molekyler, så att du kan erbjuda kunderna bättre erbjudanden.

När du är klar med konkurrentanalysen är det viktigt att sätta ihop en vinnande strategi.

 

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *