Marknadsföring är inte försäljning

Så är det! Marknadsföring är inte försäljning. Annars skulle det heta likadant eller hur?

Det är dö-viktigt att ha järnkoll på definitionerna, för annars kan man omöjligtvis förstå vad man håller på med och därigenom missar man möjligheter som andra tar till vara på. Det är inte TUR som gör att kunderna dreglar efter produkter långt innan de finns på marknaden.

Så den verkliga frågan är: Vet du skillnaden mellan marknadsföring och försäljning? (De flesta gör inte det!)

“Tron att marknadsföring och försäljning är samma sak är en generell och helt felaktigt syn som är rotad hos allmänheten och bland många affärsmänniskor.”
Dr. Philip Kotler, Management Guru

Marknadsföring och försäljning är egentligen olika sidor av samma mynt. De liknar inte varandra alls.

Wikipedia definierar försäljning på detta vis: Försäljning är att få till ett köp där köparen/kunden mot en avtalad ersättning övertar äganderätten till en vara eller får tillgång till en tjänst från en leverantör. När försäljning genomförs av en målmedveten person, kallas denna en säljare.

Så här säger Peter Drucker om marknadsföring:

“Målet med marknadsföring är att göra behovet av försäljning överflödig.” – Peter Drucker

Marknadsföring handlar om att få marknaden att vilja ha din produkt eller tjänst.

Det innebär att marknadsföring kan ske i många fler olika former än bara ren försäljning. Alla aktiviteter som man gör, som kan tänkas få kunder att vilja köpa din produkt kan därför klassas som marknadsföring.

Det betyder också att vissa produkter säljs helt utan marknadsföring och 100% försäljning, som:

  • Telefonabonnemang via telefonförsäljning (95% av all telefonförsäljning sker utan marknadsföring)
  • Trygghetsförsäkringar hos elektronikföretag
  • Jultidningar

Andra produkter blir sålda till 100% med marknadsföring, som:

Kö till iPhone lansering

  • Iphone. När träffade du på en Apple säljare, förutom i en butik?
  • Biobiljetter, och många andra biljetter för övrigt
  • Angry Birds! (och många andra spel)
  • Mat

Men oftast är det en blandning av både marknadsföring och försäljning:

  • Tv-apparater (annonser och säljare i butik)
  • Bilar (tv-reklam, annonser och säljare i butik)
  • Kläder och skor i butik

Desto mer marknadsföring du har, desto mindre behöver du sälja. Men för att helt eliminera behovet av försäljning, så behöver du bli exceptionell på marknadsföring.