Marknadsföringsmissar på sociala medier

Du MÅSTE vara aktiv med att marknadsföra dig och ditt företag på sociala medier. Anledningen är för att det är där folk riktar sin uppmärksamhet frivilligt.

Titta runt. Vad gör folk när de har minsta lilla tid över? Plockar upp mobilen och kollar sitt nyhetsflöde och meddelanden.

Vad är det för mening att marknadsföra sig där ingen har sin uppmärksamhet?.. Precis!! Var där folk är.. Enkelt.

… Ok. Då var det överstökat. Vi är överens.

Du måste marknadsföra dig på social medier

Nu till det än viktigare. 98% som gör marknadsföring på sociala medier gör det fel.

Nästan alla, med andra ord.

Felet är att de flesta företag ser de sociala plattformarna som en distributionskanal.

(** SMACK **)

Vad i all sin dar menar jag?!

Tänk så här.. Varför är folk på Facebook, Twitter, Pinterest m.m.?

Svaret är: För att delta, vara med, tillhöra, engagera sig, prata, tycka, dela, berömma, få beröm, uttrycka sig och konversera.

Det är en gårdsfest där folk grillar, snackar och tar en öl. De umgås som folk.

Men marknadsförarna kommer dit med en helt annan agenda.
> De ska ta folk från festen till deras affär för att handla.
> Eller så beter de sig som dörrknackande VIASAT säljare och kränger grejer på plats.
> De sätter upp en talarhörna där de pratar som sig själva och hur bra de är.
> De börjar bjuda folk på den här festen till en annan gårdsfest.

Vilka arslen! Eller hur?

Och det bästa dessa marknadsförare vet, det är större fester. Desto större desto bättre.

Det som helt saknas för dessa marknadsförare är en självinsikt om vad de gör. De antar att om vi har en stooor siffra som vi kan nå, så måste vi göra saker och ting rätt. Så måste det vara – eller hur?

Men så är det inte.. Det är helt fel… Oj så fel de har.

Social media är inte en distributionskanal för din verksamhet.

Social media är ett ställe där du ska engagera dig, lyssna, bry dig. Skapa en relation med gemenskapen som finns därute.

Gör vad de gör. Prata som de gör. Var dig själv. Var personen på företaget. Var mänsklig.

Det du ska mäta din framgång med är genom den engagemang som du skapar. Engagemang är nyckeln.

Hur det leder till sälj, ja.. Det får du veta när du blir medlem på Entreprenörskola.

Vi har på medlemsbloggen guider på när och hur du använder Pinterest, Snapchat, Facebook, Twitter, Meerkat, Periscope, Storehouse på bästa sätt för dig och ditt företag.

JUST NU KAN DU BLI MEDLEM TILL REKORDLÅGT PRIS – Klicka här för att veta mer