Pontus Holgersson Consector

Sex bästa tipsen till unga entreprenörer – enligt Pontus Holgersson

 

”Att vara entreprenör handlar inte bara om att driva företag, det är en livsstil och något man måste älska för att lyckas med” Så sammanfattar Pontus Holgersson, VD på Consector, sin syn på entreprenörskap. Det handlar om en livsstil där man måste våga misslyckas – för att kunna lyckas. Här följer hans sex bästa råd gällande vad man främst bör tänka på som entreprenör med nystarta företag.

  • Bygg din affäridé kring en lösning

Det går att sälja produkter och tjänster nästan enbart genom massiv marknadsföring. Men det är inte hållbart i längden och knappast speciellt givande. Fråga dig därför inte vad kunden kan köpa av dig utan vad du kan hjälpa kunden med. Vilka behov och problem finns det som ditt företag kan lösa? Utgå från vad kunderna är i behov av – inte att du är behov av att sälja.

  • Att satsa 100% är ett måste

För att lyckas som entreprenör gäller det att satsa 100%. Det är en livsstil och inte enbart ett 8-timmars jobb mellan 8-17. I alla fall inte i början. Sikta högt, tänk stort och se möjligheterna.

”När du satsar, satsa 100%. Sätt ett konkret mål och tänk stort, det är bara du själv som kan stoppa dig själv. Våga tro på dig själv, se möjligheter och inte problemen.”

  • Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända

Att starta eget företag innebär alltid en viss risk. Kunderna kan helt utebli eller större konkurrerande företag kan ta över marknaden. Det går aldrig att förutse framtiden – men det går att förbereda sig för den. Ställ dig frågan ”Vad är det värsta som kan hända?”. Klarar du av eventuella motgångar i orderingångar och vad finns det för andra utvägar.

  • Bygg ditt team tidigt

Det är lätt att vilja göra allting själv inom det egna företaget. Det ger kontroll och mindre kostnader – men tar väldigt mycket tid. Ytterst få klarar av att driva företaget framåt helt på egen hand. Gå på lokala företagsträffar, var medlem i forum på nätet och fråga andra företagare vilka de brukar anlita gällande allt från marknadsföring till bokföring. Bygg ditt team tidigt med människor du litar på och som har den kompetens ditt företag behöver.

  • Bli generalist

Det kan låta paradoxalt mot punkten ovan men var insatt i det mesta inom företaget. Det betyder inte att du behöver kunna allt – men förstå vad som sker. Då kan du styra företaget åt det håll du vill att utvecklingen ska gå. Men se sedan till att ta in experter för varje område. Vill ta bort !

  • Gräv där du står

Ett ofta återkommande tips till de som vill starta eget är att ”gräva där man står”. Det betyder att man utnyttjar de resurser man har, precis där man är i livet. Bli bäst på det du gör och sälj dig själv som varumärke. Kunskap är makt och inte minst inom företagsvärlden. Kunder älskar kunskap och återkommer gärna till de som visar att man verkligen kan sitt ämne.

  • Lär dig älska din telefon

I stort sett vad du än jobbar med kommer telefonen vara den enklaste vägen att nå dina kunder, och den väg som kunderna når dig. Lär dig älska att prata i telefon. Träna på att ringa upp företag och sälja in din produkt eller tjänst. Men kom ihåg att det inte handlar om att sälja – utan att möta kundens behov.