Sju smarta skäl till varför ditt företag bör finnas med på facebook

facebook
1. Exponera ditt varumärke

Det sägs att låta sitt varumärke finnas på Facebook är som att ha en butik med det bästa läget. Många kommer att besöka dig  utan att du behöver kämpa alltför mycket. Om de som tittar förbi gillar vad de ser så kommer de också att ta med sina vänner till ditt företag.

2. För en dialog med dina kunder

Att använda Facebook är en mer naturlig kanal att kommunicera igenom när det gäller allmänna frågor, såsom speciella händelser, idéer, önskemål.

Förmodligen så pratar dina kunder redan om dig, och du kan endast påverka diskussionen om du finns med på facebook.

3. Låt dina kunder göra reklam för dig

Visste du att varje gång någon gillar eller kommenterar något du gör, så syns ditt företag i personens nyhetsflöde. Desto mer folk gillar, desto fler människor får se det.

4. Informera dina kunder och prospekts

Du kan när som helst kontakta de som gillar din facebook sida med nyheter, kampanjer eller händelser. Det är inte säkert att de alltid ser vad du uppdaterar, men chansen är stor.

5. Öka företagets status

Receptet är enkelt. Desto fler som gillar din sida, desto större är det status som ditt företag har – i betraktarens ögon. Om 1000 personer gillar vad du gör, betyder det för betraktaren att: “1000 personer kan inte ha fel. Låt oss se vad det här är…”

6. Hitta nya kunder

Man hittar nya kunder på två sätt. Var intressant, gör intressanta saker, så andra refererar kunder till dig. Det sker nästintill automatiskt.

Det andra sättet är att annonsera på Facebook. Det är inte svårt och du kan dessutom segmentera annonserna baserad på ålder och intresseområden.

7. Det är gratis att använda!

När fick du senast tillgång till ett så effektivt verktyg helt gratis? Börja använda det idag.

Tre saker du INTE bör oroa dig om

“Men jag vet inte hur man använder facebook“

Det är enkelt. Du skriver en rad med text och trycker på enter. Klart!

Du kan självklart göra mer, men du kommer långt med små uppdateringar.

“Jag hinner inte!“

Vad är så viktigt att du inte hinna skriva en rad för att meddela alla 100-talet av dina bästa kunder något intressant och relevant, så att de kan skicka dig fler kunder? Mitt förslag är att du omprioriterar.

“Jag har inget intressant att skriva om“

Alla företag har något intressant att avslöja. Varför tror du att dina kunder besöker dig? Dina kunder har problem som du kan lösa. Dina kunder vill veta hur.

Dina kunder vill veta mer om er, människorna bakom företaget.

Kom ihåg: Man gör inte affärer med företag utan med andra människor.

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *