Social media marknadsföring

Social media ikoner

Social media marknadsföring eller SMM som det nu så trendigt förkortas är en relativt ny företeelse. Relativt.

Syftet med social media marknadsföring är att föra en dialog med kunder och kunna skapa relationer med sina kunder och marknaden.

När det gäller social media sidor finns det tre stora drakar inom de svenska gränserna – med en ny utmanare. De är:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+ (utmanaren)

Här är lite tips om vad som gäller vid dessa olika plattformar när det gäller marknadsföring

Facebook

facebook kan du ha en egen personlig profil, skapa grupper och sidor till ditt företag och varumärken.

Sidan lämpar sig mest för business-to-consumer försäljning, främst för att det är ytterst svårt att sortera och annonsera baserat på några relevanta kriterier.

Man kan annonsera på Facebook, precis som på Adwords och det finns möjligheter att annonsera baserat på demografisk information, så som ålder och kön. Något som inte går att göra på Google.

Twitter

Twitter är svårt att förklara. Den generella tendensen är att man måste ha varit med en stund för att ‘haja grejen’.

Men kort sagt är Twitter är små korta statusuppdateringar på 140 tecken eller mindre. Typ SMS, fast man skickar till cyberspace och ingen särskild mottagare – alla som vill kan istället lyssna, eller följa vad som tweetas.

Fördelarna med twitter för företag är att man kan hänga med i nyheter, erbjuda kundsupport, föra en dialog med kunder m.m.

För en fullständig lista, kika in Twittertips.se

LinkedIn

LinkedIn är forumet sin är speciellt avsedd för att bygga nätverk baserad på vad man gör – ens yrke.

Det är som en CV-databas och där finner man ofta experter som gör sin grej.

Om man erbjuder tjänster så MÅSTE man finnas på LinkedIn och ta det seriöst.

Man kan också föra diskussioner kring olika ämnen och det kan vara ovärdeligt om man vill etablera sig som en branchexpert.

Google+

Google har lanserat en social media tjänst som fungerar lite som Facebook.

Här är en infograf om vad som skiljer Google+ och Facebook åt.

Retur på investering inom Social Media

Tyvärr är det inte så att alla på Facebook surfar runt med kreditkortet i ena handen. De är där för att samtala – inte för att köpa.

Så vad man kan räkna med är att INTE kunna räkna med några försäljningar bara för att man aktiv på social media. Alla som jag talat med har upplevt samma sak. Social media trafik är den minst köpbenägna av alla.

Det betyder dock inte att det är värdelöst. Du får en helt annan synbarhet, trovärdighet och relation med dina kunder. Och det i sin tur kan generera mer försäljningar din väg. Dock är det väldigt svårt att mäta effekten av social media. Du kan dock vara bergsäker på att det tar tid – en lång tid, att uppnå verkliga resultat inom social media.

 

Kommentera artikeln

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *