Testa en marknad

Testa en marknadEfter att man har gjort sin marknadundersökning är det dags att testa sin marknad. Och det viktigaste med marknadstestet är att lära sig:

  • Vad som krävs för att få produkten såld.
  • Vad som eventuellt är fel med lösningen, erbjudandet, paketeringen osv.
  • Lära vad det kostar att sälja produkten
  • Hitta den bästa kunden för produkten
  • Lära sig de bästa argumenten för försäljning

Det enklaste, billigaste och säkraste sättet är att försöka sälja direkt, via möten eller telefon. Enkäter och så fungerar du som marknadsundersökning, men det är endast när du försöker separera dina kunder från deras surt förvärvade slantar som verkligheten framträder. Och att sälja själv, via telefon eller besök, är det bästa sättet och då får du samtidigt lära dig vad som kan vara fel med ditt erbjudande.

Anledningen du inte bör slå på den stora marknadsföringstrumman är för att det är dyrt, och du får absolut ingen feedback från dina potentiella kunder. Därför, om något inte fungerar, lär du dig ingenting.

Testa internethandel – En produkt

Ska du sälja via nätet skulle jag kunna rekommendera att sätta upp en webbsida och försöka sälja via den.

Om du har en enstaka produkt, är det bäst att använda en enkel motor, (tex WordPress) och där lägger du upp ditt säljbrev med Paypalknapp. Jag rekommenderar denna lösning främst för att de många webbhotell erbjuder 1-click installationer av WordPress, och du kan sätta upp sidan själv.

Den enklaste betalningsmodellen är att man erbjuda en”faktura endast” genom webben. Rent tekniskt skulle den bestå av en kontaktformulär, som är busenkla att installera (Contact form 7).

För att installera kortbetalningsmöjligheter skulle jag rekommendera att använda Paypal. Det är relativt enkelt att skapa en ”beställ” knapp och klistra in koden in på ditt säljsida. Du får mail varje gång någon beställer.

Du lär dig vad det kostar att dra trafik till sidan och hur väl sidan konverterar.

Webbshop

testa webbshopOm du ska sälja flera produkter kan jag rekommendera att ta kontakt med en etablerat ebutiksleverantör, som e-butik eller starweb eller textalk.

Där kan du prova prenumerara på den billigaste webbshopsalternativet och se hur det går.

Det viktigaste du gör är att lära dig om marknaden. Vad trafik kostar och hur väl din sida säljer.

Utvärdering

När du testat klart och fått in nog med data, bör du verkligen analysera vad du fått fram och se om du kan finna lönsamhet i din idé. Om inte, skrota idén eller prova sälj din webbsida till någon annan som kan vara intresserad, och har bättre möjligheter att lyckas. Du kan säkert få någon tusenlapp.

När du analyserar resultatet bör du ta hänsyn till att detta är bara första försöket. Ett nollresultat kan båda gott.

Om du finner att det är värt att gå vidare, skapa en strategi och fortsätt jobba med marknadsföring.