Två affärsområden du bör dominera

Om du vill vinna i affärer gäller det inte bara att ha den bästa produkten eller tjänsten.

Om du vill vinna i affärer måste du kunna leverera inom dessa två helt skilda områden.

Att vinna i affärer

Som du ser – att driva företag har väldigt lite med att göra med din produkt eller tjänst. Om du har ett framgångsrikt affärsverksamhet, så skulle du i teorin kunna koppla in vilken produkt eller tjänst som helst.

Så här är några väl valda frågor?

  1. På vilken sida ligger din största möjlighet till förbättring – Kundsidan, eller affärverksamheten.
  2. Vilken sida fokuserar du mest på: Förbättra produkten/tjänsten eller förbättra hur du driver företaget?
  3. När var det senast du förbättrade din produkt?
  4. När effektiviserade du något senast i ditt företag?

Min tro och övertygelse är att entreprenörer idag är mer produktorienterade än fokuserade på hur man driver affärsverksamheten.

De flesta misstar sig i att tro att deras konkurrensfördel ligger i bättre kvalitet, högre servicegrad och pris.

Men jag säger så här…

Jag är inte ett dugg rädd för manicken som säljs lite billigare, som är lite snyggare, som har fler egenskaper, eller där kundtjänst har öppet några timmar längre. Jag är inte ett dugg rädd för det.

Men…

Jag fasar över tanken att min konkurrent rekryterar de bästa, marknadsför sig effektivare, och driver igenom nya projekt snabbare, billigare och effektivare än vad jag någonsin kan göra och alltid är först på nya marknader. Då är jag chanslös!

Frågan är: Vad ska du bli bättre på idag?