Hur specialisering skyddar dig från konkurrens


Notice: Undefined index: share in /www/webvol2/vm/76q4t0jmyyf0o64/entreprenorskola.se/public_html/wp-content/plugins/tco-facebook-comments/functions/output.php on line 90

Så här är det..

  • Kunden utsätts för enormt med information dagligen – det är svårare att nå igenom med sin marknadsföring.
  • Internet gör att vi drabbas av ökad konkurrens.
  • Vi som företagare vill bli ihågkommen av kunden och få gratis mun-till-mun marknadsföring.
  • Vi vill få bättre betalt för våra produkter och tjänster.

Hur uppnår man allt  detta i ett enda svep?

Kika på på det här.

Konkurrens

Det finns fyra klasser av produkter med ökad grad av specialisering:

  1. Handelsvaror
  2. Produkter/Tjänster
  3. Anpassad service
  4. Upplevelser

Här är definitionerna:

  • En handelsvara är något där priset är den enda skillnaden. Marknaden är mättad med leverantörer som alla erbjuder samma lika. Konkurrensen är outhärdlig. T.ex. Bomull.
  • En produkt är en förädlad råvara. Någon har gjort något för att produkten ska lösa ett problem. T.ex. T-shirts på H&M
  • En anpassad service är en ökad grad av specialering, där man har specialanpassat produkten eller tjänsten att passa kunden. T. ex. Skräddarsydd skjorta.
  • En upplevelse något ännu mer. Det är när man får något mer.. En story. En upplevelse. Något att tala andra om. T.ex. Köpa en Versaceskjorta på Versacebutiken på modestråket i Milano.

Priserna stiger eftersom specialiseringen ökar, för att ”produkten” blir mer och mer unik.

Om du vill ta mer betalt, då är…

Din uppgift att bli mer och mer specialiserad eller förädla det du gör. Att skapa en upplevelse för kunden. Du vill uppåt på grafen.

Konkurrenternas uppgift är att imitera dig och försöka göra din ”produkt” till en handelsvara. De vill ta hela branschen nedåt på grafen.

Spelet tar slut när du lyckas skapa något ÄKTA. Då kan inte dina konkurrenter tävla med dig längre, för du har tagit köpupplevelsen till en ny nivå.

Hur kan en konkurrent kopiera..

  • upplevelsen att äta en måltid på Gordons Ramsays Hells Kitchen. Med Gordon får du en story på köpet.
  • en resa till Jukkasjärvi och bo en natt på ishotellet.
  • ett trevligt och proffsigt bemötande från en hantverkare som alltid är renlig, i tid, och utför ett arbete till perfektion. (och gör extra besväret att förklara utförligt alla delar på fakturan till sina kunder).

De kan aldrig kopiera ÄKTA VARA.

Precis som det finns massor av coverband, så det finns bara en U2.

Var unik genom att vara äkta. Baka in en story och en upplevelse för kunden. Det krävs mindre än du tror.

Genom specialisering kan du elimera konkurrens, kan ta högre priser, mer förtjänst OCH du får mun-till-mun marknadsföringen att fungera för dig.