Social media marknadsföring


Notice: Undefined index: share in /www/webvol2/vm/76q4t0jmyyf0o64/entreprenorskola.se/public_html/wp-content/plugins/tco-facebook-comments/functions/output.php on line 90

Social media marknadsföring eller SMM som det nu så trendigt förkortas är inte någon ny företeelse, men ändå har de flesta företagare inte greppat hur man marknadsför på Internet idag. Jag säger inte social media. Social media dominerar nämligen Internet idag, 2018. Social media är Internet.

Syftet med social media marknadsföring är att föra en dialog med kunder och kunna skapa relationer med sina kunder och marknaden.

När det gäller sociala medier värda att se extra på idag så är de:

    • Facebook – för alla brancher
    • Instagram – för allt som kan göras visuellt = det mesta
    • LinkedIn – mest för B2B
    • Snapchat – yngre, men åldersgruppen växer
    • Twitter – håll kontakten, diskutera
    • Pinterest – det är inte social media. Det är en sökmotor för köpglada människor.

Här är lite tips om vad som gäller vid dessa olika plattformar när det gäller marknadsföring

Facebook

facebook kan du ha en egen personlig profil, skapa grupper och sidor till ditt företag och varumärken. Sidan lämpar sig för all typ av försäljning eftersom du kan rikta in annonserna på så många kreativa sätt.

Den stora skillnaden med Facebook, mot tex Google Adwords är att du kan rikta in annonserna baserat på demografi och aktuellt beteeende istället för hur de söker. Något som inte går att göra på Google.

Instagram

På Instagram så kan du publicera bilder med text och bli hittad genom hashtaggar. Du kan också publicera ‘stories’ vilket kan vara ett kraftfullt sätt att synas för dina följare. Efter att Facebook köpte upp Instagram så kan du sponsra dina inlägg på Insta via Facebooks annonsprogram.

LinkedIn

LinkedIn är forumet sin är speciellt avsedd för att bygga nätverk baserad på vad man gör – ens yrke. Det är som en CV-databas och där finner man ofta experter som gör sin grej.

Om man erbjuder tjänster så MÅSTE man finnas på LinkedIn och ta det seriöst. Man kan också föra diskussioner kring olika ämnen och det kan vara ovärdeligt om man vill etablera sig som en branchexpert.

Snapchat

Här kan du publicera stories och ha en en-till-en kommunikation med dina kunder. Det jag sett mest är att man bygger upp sitt varumärke via snapchat stories och sedan kommer ut med erbjudanden i sitt eget storiesflöde. Jag har själv inte testat detta än.

Twitter

Twitter har förlorat mycket mark på senaste för att man inte har ett filter på tweetsen, utan man blir bombarderad med tweets varje gång man uppdaterar. Men det är fortfarande ett viktigt verktyg för att hitta människor och komma i kontakt med dem. Hashtags och sökningar gör att du kan hitta andra baserad på vad de pratar om.

Pinterest

Pinterest är ingen social media kanal, fastän den klassas som det. Det är istället en bildbaserad sökmotor där folk söker efter grejer de gillar och (ofta) vill köpa. De diskuterar kring produkter de gillar. Om man säljer visuellt intressanta produkter bör man ha en Pinterest närvaro.

Retur på investering inom Social Media

Tyvärr är det inte så att alla folk surfar runt på dessa sajter med kreditkortet i ena handen. De är där för att samtala, dela idéer – inte för att köpa.

Så vad man kan räkna med är att INTE kunna räkna med några försäljningar bara för att man aktiv på social media. Alla som jag talat med har upplevt samma sak. Social media trafik är den minst köpbenägna av alla.

Det betyder dock inte att det är värdelöst. Du får en helt annan synbarhet, trovärdighet och relation med dina kunder. Och det i sin tur genererar den bästa brandingen som du kan göra för ditt företag, och det betyder mer försäljningar din väg.